شروع ماه رجب

پس اکنون که دگر بار بستر رحمت الهی با عنوان ماه رجب گسترده شده، صدای « این الرجبیون » از آسمانها شنیده می شود ...
اما از کجا باید شروع کرد ؟ از تهذیب اخلاق شروع کنیم ؟ اما چگونه ؟ مثل همیشه فکر کنیم چه کارهای خوبی انجام می دهیم و چه کارهای بدی و سپس در رفع بدیها و ازدیاد خوبی ها کوشا باشیم و بس ؟
چه وقت زمان آن می رسد که به خودمان، آنگونه که بایسته این بُت بزرگ است بنگریم ؟ و ببینیم که چه نیازهایی دارد ؟ و به دنبال چیست ؟ ...
گفت :‌ آنچه گفتی بدیهی است! آری بدیهی است... انسان بدیهی شده، چون به نظر تو تکراری شده! اما آن کس که تفکر پیشه خود کند، در جولانگاه ذهن خویش از هر نگاه و صدایی درسها می گیرد و هیچ چیز جهان برایش تکراری نشده و نمی شود ...
برای او بدیهی این است که نیازش نامحدود است! اما نمی گوید : « چون می دانم پس بدیهی است » بلکه شب ها و روزها می گذراند در این امر که این مهم بدیهی را از عقل خویش به جانش منتقل کند و علم را به ایمان مبدل ...
این است که در وصف آنانی که شبها می گویند : « ربنا ما خلقت هذا باطلاْ سبحانک » می فرماید : « یتفکرون » (آل عمران - ۱۹۱) که معنایش تفکری دائمی است!
اما بگذریم که هرکس باید در احوال و افعال خویش دقت کند و ببیند در چه مرحله ای است ... آیا تاکنون به خودش مراجعه کرده و دیده که چه نیازهایی دارد ؟ آیا غبار دین ظاهری از خود زدوده و بدون دین به دین رسیده یا نه ؟
چگونه دینداری هستی که وجود خدا برایت تفاوتی ندارد و گذر عمر می کنی ؟
ای کسی که داعیه ایمان داری، چگونه مومنی هست که چون آیات خدا بر تو تلاوت می شود، تو را هیچ نمی شود ؟! و نمازی که معراج مومن است در تو هیچ حاصلی جز کبر و غرور و خودبرتر بینی ایجاد ننموده است ؟
نکند که از ایمان تو نیز بهره ای جز اسلام که حرام شدن خون باشد نبرده باشی ؟ (حجرات - ۱۴)
پس بدان که قرآن کریم و آیات و روایات معصومین علیهم السلام و علیهم الصلوه پر است از دعوت به خویشتن شناسی ...
پس چه دردی است که « گمان می کنی » اهل دین هستی و هیچ « تهی گاهی » در امر دین در تو یافت نمی شود ؟ چرا به از ظاهر دین به باطن آن هجرت ننمودی در حالی که « ارض الله الواسعه » (نساء - ۹۷) ... و چگونه طالب هدایت نگشتی در حال که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند هرکس طالب هدایت باشد، هدایت می شود ...
پس بدان که درد تو بی دردی است ! و این درد را علاجی جز آتش نیست ...
پس تا زمان هست، در خود ناچیزی و نداری را درک کن (فاطر - ۱۵) و به سمت خالق خود حرکت کن که خواست او؛ حرکت تو به سمت خودت است که « من عرف نفسه فقد عرف ربه »
و آب کم جو تشنگی آور به دست ... که قدر گوهر را گوهری شناسد نه آن که چون طفلی به بازی مشغول شده است ...
و از اهل بیت علیهم السلام مدد جو و مخصوصاْ در این ماه مبارک متوسل به علی بن ابیطالب
علیه افضل صلوت المصلین شو و با نیت قدم بردار که به حسنین فرمود : « اعملا للاجر » (برای اجر کار کنید) ...
که اجر حرکت به سمت خویشتن چیزی جز فهم « لا اله » نباشد که همان لحظه « الله » حضورش را بیابی و یقین پیدا کنی و ذوب در الله شوی که این نهایت خواست عارفان است ... « هب لی کمال الانقطاع الیک » (مناجات شعبانیه - امام علی علیه السلام)
اما اگر مدتی در خویشتن تفکر نمودی و اندک اندک دریافتی که جز « الله » خواستار نیستی و فهم تو به این رسید که همه انسانها خواستگاهشان نامحدود است، و علت رفتارهای خود و دیگران را دریافتی ... پس اندکی جلوتر بیا و برهان امکان فقری را دریافت کن و سعی کن آن را در زندگی خود پیاده کنی ... که البته چنین چیزی جز با تنها راکب الی الله « نماز شب » حاصل نشود که امام معصوم فرمود : (در این مضمون) تنها مرکب سلوک الی الله نماز شب است ...
و حتی نماز شب تو را به جایی نخواهد رساند! اگر بدان بنگری و لحظه ای اندیشه تو را بردارد که « نماز شب خواندم »‌ و انتظار داشته باشی که رشد کنی ... که اگر نماز شب را از خود ببینی جز جهنم بر تو نیفزاید ...
اما پس بعد، قدم گذاشتن را از خویش نباید ببینی که راهبر دیگری است و مملوک را بی اذن مالک چگونه حرکت میسر است ...
و اهل بیت را در زیارت جامعه کبیره
- که از مستندترین زیارات است - نظاره کن و معرفت خود را نسبت به آنان بیفزای که درهای ایمان آنان اند ...
و در ادعیه این ماه دقت فراوان کن، مخصوصاْ در ذکر استغفار این ماه « استغفر الله و اسأله التوبه » که دریافت ربوبیت الله جز با استغفار و توبه حاصل نشود ...
و روزه این ماه که باید روزه چشم و زبان و گوش و اعضای بدن باشد که « لا حول و لا قوه الا بالله » و « لا موثر فی الوجود الا الله » و در چهار کلمه « سبحان الله و الحمدلله و لااله الا الله و الله اکبر ».

امید است که ائمه معصومین علیهم السلام از ما دستگیری کنند و به لطفشان ما را بر سبیل هدایت که همان صراط مستقیمی است که مردمان را بدان دعوت می نمودند قرار دهند انشاء الله.