به نام خدا

پارادایم : سکوی علمی – نظری، چارچوب فکری – توجیهی یا اعلام پایگاه مشترکی است که در میان رشته خاصی در میان تمام پژوهشگران  آن رشته  به عنوان  یک سکو  یا پایگاه ثابت  وجود دارد و پیرامون آن اجماع وجود نظر (اتفاق نظر) حاصل شده است.

منظور من از « پارادیم محتوا »، چیزی فراتر از مفهوم ظاهری محتواست که درک می شود. میخواهم ارزش ببخشم به « محتوا »، محتوا چیزی بیشتر از Content.

محتوا، مطلبی است که برای جوینده چون آبی است که او را سیراب می کند.

به همین دلیل محتوا ارزش می یابد، چرا که با بحث روز « سواد اطلاعاتی » عجین است. هیچ وقت داده ها محتوا نیستند؛ حتی اطلاعات را هم نمی توان محتوا نامید!

محتوا -عبارت است از « سواد اطلاعاتی » -در هر قالبی ممکن - و « دانش » است. 

سواد اطلاعاتی راهی برای دستیابی به اطلاعات و رسیدن به دانش (ماهیگیری) و دانش خود ماهی آماده است!

واضح است برای تولید محتوا، باید سیر داده - اطلاعات - دانش طی شده باشد! علاوه بر این طی شدن این سیر، روش شناسی نظام مندی هم برای رسیدن به دانش کشف شده باشد.

همه اینها بیش از پیش اهمیت محتوا را نشان می دهد. زمانی آموزش مؤثر خواهد بود که بر پایه محتوا باشد نه بر اساس داده ها یا اطلاعات.

فراموش نشود محتوا ممکن است شامل داده ها و اطلاعاتی هم باشد. ولی منظور و مقصود آن امر دیگری است که در بالاتر اشاره شد.